SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

 

Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?

Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.

Jakie są główne cechy

Szkoły Promującej Zdrowie?

 

 


1.Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.


2.Etos zdrowia w szkole.


3.Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.

 

Szkołę promującą zdrowie tworzą lub współuczestniczą w jej tworzeniu:

- uczniowie;

-nauczyciele;

-rodzice;

- inni pracownicy szkoły;

- inne osoby ze społeczności lokalnej.

Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?:



Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej.

 

Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:

  • kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
  • zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom
    i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
  • umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
  • zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
  • włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
  • wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
  • włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.

PROGRAM DZIAŁAŃ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALOWIE

W RAMACH PROGRAMU

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

MIEJSCE REALIZACJI: Zespół Szkół w Kowalowie

TERMIN REALIZACJI: rozpoczęcie – październik 2012r. Program w zależności od potrzeb będzie uaktualniany. Czas jego realizacji zależy min. od długości trwania programu Szkoły Promującej Zdrowie w Polsce, od zaangażowania dzieci, młodzieży oraz społeczności szkolnej.

UCZESTNICY: młodzież gimnazjalna

KOORDYNATOR PROGRAMU: Ewa Śliwińska, Anna Skałuba, Marta Król-Wilicka

 

Idea i główny cel programu SzPZ :

            Od 20 lat rozwija się w Polsce, Europie i na Świecie ruch szkół promujących zdrowie, wspierany przez Światową Organizacje Zdrowia, Komisje Europejską i Rade Europy. Skupia wielu ekspertów, ma charakter dynamiczny, jest otwarty na zamiany i poszukiwania skutecznych metod promocji zdrowia w szkole.

Promocja zdrowia jest nowym obszarem działań  na rzecz zdrowia jednostek i społeczności. Łączy elementy zdrowia publicznego, socjologii, psychologii społecznej, medycyny, ekonomii, nauk politycznych. W Polce termin ,,promocja zdrowia” jest często błędnie rozumiany jako propagowanie zdrowia. Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Ujęte w tej definicji słowo kontrola oznacza, że ludzie mogą kierować własnym zdrowiem, samodzielnie działać na rzecz jego poprawy i najbliższe jest mu hasło ,,twoje zdrowie w twoich rękach” . Promocja zdrowia dotyczy głównie systemów społecznych (jednym z nich jest szkoła) i jest sztuką interwencji w te systemy i działaniem zachęcającym do tego , aby rozwijały się w kierunki zdrowych środowisk.

Szkoła Promująca Zdrowie jest najdłużej realizowanym w Polsce programem zdrowia w szkole.

GŁÓWNYM CELEM wprowadzenia do naszej szkoły programu SzPZ będzie promocja zdrowia poprzez pogłębienie u dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli wiedzy, umiejętności i postaw niezbędnych do podejmowania odpowiedzialności za decyzje i działania dotyczące zdrowia własnego i innych. Wprowadzone działania przyczynią się podejmowania przez członków społeczności szkolnej zachowań na rzecz zdrowia własnego i innych oraz tworzenia zdrowego środowiska. Nie wystarczy już zorganizować pogadankę o zdrowym jedzeniu, dlatego oprócz poruszania tematu zachowań prozdrowotnych na lekcjach,  indywidualnych rozmów z młodzieżą, rodzicami i nauczycielami, umieszczaniu na tablicach informacyjnych wiadomości i ciekawostek nt. zdrowia i dbałości o nie zostanie wprowadzony w naszej szkole DZIEŃ ZDROWEGO JEDZENIA.

Standardy:

Ogólne:

1.      Propagowanie zdrowego stylu życia.

2.      Zachęcanie dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli do podejmowania działań mających na celu wprowadzenie zmian w zasadach i sposobie odżywiania się, podejmowania aktywności fizycznej i innych działań mających na celu poprawę zdrowia.

3.      Poszerzenie wiedzy w/w osób na temat dbałości o własne zdrowie.

4.      Wdrażanie dzieci i młodzieży do szukania informacji z różnych dostępnych źródeł (czasopisma, książki, Internet) na temat poprawy swojego stylu życia a tym samym zdrowia.

5.      Rozwijanie wśród społeczności szkolnej zainteresowania tematem promocji zdrowia poprzez wprowadzenie ciekawych działań.

6.      Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów, rodziców i pracowników szkoły poprzez organizowanie spotkań, pogadanek, prowadzenie indywidualnych rozmów.

7.      Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i postaw tj. odpowiedzialność, świadomość, samodzielność,  dyscyplina, współzawodnictwo, systematyczność,

8.      Przeciwdziałanie uzależnieniom.

9.      Nabycie umiejętności pracy w zespole, dbałość o siebie i innych.

Dydaktyczne:

1.      Przygotowanie z młodzieżą działań mających na celu poszerzenie wiedzy nt. zdrowia i dbałości o nie.

2.      Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów na lekcjach szczególnie biologii, chemii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, godzinach wychowawczych oraz indywidualnych rozmowach i kontaktach nauczycieli z uczniami i rodzicami.

3.      Zachęcani uczniów do zaplanowanych w danym roku działań w ramach realizacji programu SzPZ poprzez udzielanie min. pochwał pisemnych lub ustnych.

4.      Kształtowanie wśród społeczności szkolnej świadomości nt, dbałości o zdrowie swoje i innych.

5.      Rozwijanie wśród dzieci i młodzieży twórczego myślenia, wyobraźni, samodzielności.

 

Metody, sposoby i formy  przeprowadzenia działań w ramach realizacji programu SzPZ:

  • Metody oparte na słowie
  • Współzawodnictwo zespołowe
  • Praca w grupach
  • Wykonanie plakatów, gazetek
  • Burza mózgów
  • Prezentacje

TREŚCI PROGAMOWE

CELE OPERACYJNE:

POSTAWY:

UCZEŃ:

  • Kształtuje pozytywne cechy charakteru tj. systematyczność, samodyscyplina, odpowiedzialność
  • Zna zasady współpracy w zespole
  • Podejmuje działania, które przyczynią się do kształtowania zachowań prozdrowotnych, ustawicznych, służących zdrowiu
  • Potrafi odmówić spożywania niezdrowych produktów i używek, które mają niekorzystny wpływ na zdrowie (zachowanie asertywne)
  • Aktywnie uczestniczy w podejmowanych w ramach realizacji programu działaniach

WIADOMOŚCI:

  • Podejmuje działania, które pogłębia jego wiedzę nt. dbałości o zdrowie swoje i innych(czasopisma, książki, Internet)
  • Zna zasady pracy w grupie, zespole
  • Wie czym jest zachowanie asertywne i potrafi odmówić niewłaściwych zachowań w stosunku do zdrowia
  • Zna pojęcia, skróty i inną terminologię używaną w odniesieniu do zdrowia i dbałości o nie (promocja zdrowia, zachowania prozdrowotne, WHO, zdrowa dieta, żywność modyfikowana genetycznie, składniki odżywcze, choroby związane z niewłaściwą dietą itp.).
  • Samodzielnie pogłębia wiedzę w/w zakresie poprzez realizację różnych zleconych przez nauczyciela działań

UMIEJĘTNOŚCI

  • Zdobytą wiedzą dzieli się z kolegami i bliskimi osobami (rodzice, rodzeństwo itp.)
  • Wie co i jak należy robić, aby zdrowie swoje i innych jak najdłużej zachować  dobrym stanie
  • Podejmuje różne formy aktywności, które wpłyną na poprawę stanu zdrowia
  • Potrafi wymienić zachowania sprzyjające utrzymaniu zdrowia w dobrym stanie
  • Samodzielnie i twórczo wykonuje stawiane przed nim zadania.

 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Edukacja zdrowotna jest obecnie nieodzownym elementem programów nauczania. Działania wspierające edukację zdrowotną i sprzyjające prozdrowotnemu stylowi życia oraz społeczność szkolna - dobre samopoczucie i właściwe relacje między uczniami, nauczycielami i rodzicami (atmosfera w szkole i jej otoczeniu) to mocne fundamenty dobrego zdrowia każdego człowieka. Działania podejmowanie w ramach SzPZ wymagają współpracy rodziców, społeczności lokalnej, nauczycieli i uczniów. Założeniem programu i wprowadzeniem w naszej placówce działań - głównie DNIA DOBREGO JEDZENIA jest uświadomienie młodzieży, że sami podejmują decyzje i wybory w sprawach swojego zdrowia i ponoszą za nie odpowiedzialność. Celem tych wszystkich działań będzie kształtowanie sprzyjającego zdrowiu stylu życia ludzi z naszego środowiska.

DZIAŁANIE GŁÓWNE: DZIEŃ DOBREGO JEDZENIA –  polegać będzie na przygotowaniu przez uczniów gimnazjum (każdą z klas) zdrowych przekąsek  w postaci np. warzyw, owoców, soków. Uczniowie naszej szkoły będą mieli możliwość kupienia za symboliczną złotówkę przygotowanych produktów i ich degustację. Działania te podejmowane będą raz w tygodniu. Poza tym uczniowie będą zobligowani o przygotowania tablicy, na której umieszczone zostaną ciekawostki z zakresu odżywiania, aktywności fizycznej, zdrowego stylu życia.

 

PROGRAM DZIAŁAŃ OBEJMOWAĆ BĘDZIE TREŚCI DOTYCZĄCE

üżywienia młodzieżyw szczególności:

-        roli podstawowych składników odżywczych

-        zasad zdrowego żywienia

-        zaburzeń stanu odżywiania i chorób z tym związanych

-        poznania piramidy żywienia

-        rozkładu posiłków w ciągu dnia

 

üaktywności fizycznejw szczególności:

-        znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia dzieci, młodzieży i dorosłych

-        form aktywności dla w/w osób i całych rodzin

-        roli ćwiczeń, sportu w przeciwdziałaniu uzależnieniom, niewłaściwym zachowaniom (np. przestępczość, agresja).

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Wprowadzenie w naszej szkole programu SzPZ umożliwi uczniom nabywanie nowych prozdrowotnych umiejętności, podniesie wiedzę nt. dbałości o zdrowie swoje i bliskich. Realizacja działań w ramach dnia dobrego jedzenia rozbudzi zainteresowania i potrzebę wprowadzenia korzystnych zmian w stosunku do zdrowia naszej społeczności.  W działania zaangażowani zostaną rodzice, wychowawcy i społeczność lokalna.

Ważną rolę odgrywać będzie sposób przygotowania przez każdą z klas dnia dobrego jedzenia .Wykonanie zadań zaangażuje do działania wszystkie klasy gimnazjum. Dużą rolę odgrywać będzie dobór przez wychowawców i młodzież środków, metod i form. Podjęte działania będą wdrażały uczniów do samooceny własnych umiejętności, rozwiną zdolności twórcze, nauczą pracy w zespole.

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Ideą i głównym celem podjętych w ramach realizacji programu SzPR działań jest rozwijanie umiejętności i zainteresowań uczniów, nauczycieli, rodziców i społeczności lokalnej stanem swojego zdrowia. Przewiduje się, że uczniowie i społeczność szkolna będą widzieli jakie działania należy podejmować, aby zdrowie każdego jak najdłużej zachować w dobrym stanie. Planuje się, że wiedza i zachowania prozdrowotne zmienią się, będą ustawicznie wdrażane w naszej placówce jak też domach rodzinnych uczniów. Rodzice i społeczność lokalna zaangażują się w podejmowane w szkole działania służące promocji zdrowia. W tym roku szkolnym głównym działaniem w ramach SzPZ będzie DZIEŃ DOBREGO JEDZENIA. Jeżeli ta forma realizacji SzPZ zostanie w naszej szkole dobrze przyjęta będzie kontynuowana w kolejnych latach (cykliczność) a dla lepszego efektu wykonania założeń programu SzPZ będą realizowane inne mniejsze lub większe działania.

Być może podjęte w ramach realizacji programu SzPZ działania przyczynią się do zmiany złych nawyków żywieniowych w wielu domach i poprawią komfort zdrowia a tym samym życia wielu rodzin w naszym środowisku.

 

SPOSÓB EWALUACJI

1.      Obserwacja uczniów i społeczności szkolnej

2.      Analiza działań

3.      Prowadzenie rozmów z uczniami, wychowawcami, rodzicami i osobami ze środowiska lokalnego.