SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.
Jakie są główne cechy
Szkoły Promującej Zdrowie?
1.Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
2.Etos zdrowia w szkole.
3.Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.
Szkołę promującą zdrowie tworzą lub współuczestniczą w jej tworzeniu:
- uczniowie;
-nauczyciele;
-rodzice;
- inni pracownicy szkoły;
- inne osoby ze społeczności lokalnej.
Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?:
Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej.
Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:
- kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
-
zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom
i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów, - umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
- zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
- włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
- wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
- włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
PROGRAM DZIAŁAŃ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALOWIE
W RAMACH PROGRAMU
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
MIEJSCE REALIZACJI: Zespół Szkół w Kowalowie
TERMIN REALIZACJI: rozpoczęcie – październik 2012r. Program w zależności od potrzeb będzie uaktualniany. Czas jego realizacji zależy min. od długości trwania programu Szkoły Promującej Zdrowie w Polsce, od zaangażowania dzieci, młodzieży oraz społeczności szkolnej.
UCZESTNICY: młodzież gimnazjalna
KOORDYNATOR PROGRAMU: Ewa Śliwińska, Anna Skałuba, Marta Król-Wilicka
Idea i główny cel programu SzPZ :
Od 20 lat rozwija się w Polsce, Europie i na Świecie ruch szkół promujących zdrowie, wspierany przez Światową Organizacje Zdrowia, Komisje Europejską i Rade Europy. Skupia wielu ekspertów, ma charakter dynamiczny, jest otwarty na zamiany i poszukiwania skutecznych metod promocji zdrowia w szkole.
Promocja zdrowia jest nowym obszarem działań na rzecz zdrowia jednostek i społeczności. Łączy elementy zdrowia publicznego, socjologii, psychologii społecznej, medycyny, ekonomii, nauk politycznych. W Polce termin ,,promocja zdrowia” jest często błędnie rozumiany jako propagowanie zdrowia. Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Ujęte w tej definicji słowo kontrola oznacza, że ludzie mogą kierować własnym zdrowiem, samodzielnie działać na rzecz jego poprawy i najbliższe jest mu hasło ,,twoje zdrowie w twoich rękach” . Promocja zdrowia dotyczy głównie systemów społecznych (jednym z nich jest szkoła) i jest sztuką interwencji w te systemy i działaniem zachęcającym do tego , aby rozwijały się w kierunki zdrowych środowisk.
Szkoła Promująca Zdrowie jest najdłużej realizowanym w Polsce programem zdrowia w szkole.
GŁÓWNYM CELEM wprowadzenia do naszej szkoły programu SzPZ będzie promocja zdrowia poprzez pogłębienie u dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli wiedzy, umiejętności i postaw niezbędnych do podejmowania odpowiedzialności za decyzje i działania dotyczące zdrowia własnego i innych. Wprowadzone działania przyczynią się podejmowania przez członków społeczności szkolnej zachowań na rzecz zdrowia własnego i innych oraz tworzenia zdrowego środowiska. Nie wystarczy już zorganizować pogadankę o zdrowym jedzeniu, dlatego oprócz poruszania tematu zachowań prozdrowotnych na lekcjach, indywidualnych rozmów z młodzieżą, rodzicami i nauczycielami, umieszczaniu na tablicach informacyjnych wiadomości i ciekawostek nt. zdrowia i dbałości o nie zostanie wprowadzony w naszej szkole DZIEŃ ZDROWEGO JEDZENIA.
Standardy:
Ogólne:
1. Propagowanie zdrowego stylu życia.
2. Zachęcanie dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli do podejmowania działań mających na celu wprowadzenie zmian w zasadach i sposobie odżywiania się, podejmowania aktywności fizycznej i innych działań mających na celu poprawę zdrowia.
3. Poszerzenie wiedzy w/w osób na temat dbałości o własne zdrowie.
4. Wdrażanie dzieci i młodzieży do szukania informacji z różnych dostępnych źródeł (czasopisma, książki, Internet) na temat poprawy swojego stylu życia a tym samym zdrowia.
5. Rozwijanie wśród społeczności szkolnej zainteresowania tematem promocji zdrowia poprzez wprowadzenie ciekawych działań.
6. Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów, rodziców i pracowników szkoły poprzez organizowanie spotkań, pogadanek, prowadzenie indywidualnych rozmów.
7. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i postaw tj. odpowiedzialność, świadomość, samodzielność, dyscyplina, współzawodnictwo, systematyczność,
8. Przeciwdziałanie uzależnieniom.
9. Nabycie umiejętności pracy w zespole, dbałość o siebie i innych.
Dydaktyczne:
1. Przygotowanie z młodzieżą działań mających na celu poszerzenie wiedzy nt. zdrowia i dbałości o nie.
2. Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów na lekcjach szczególnie biologii, chemii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, godzinach wychowawczych oraz indywidualnych rozmowach i kontaktach nauczycieli z uczniami i rodzicami.
3. Zachęcani uczniów do zaplanowanych w danym roku działań w ramach realizacji programu SzPZ poprzez udzielanie min. pochwał pisemnych lub ustnych.
4. Kształtowanie wśród społeczności szkolnej świadomości nt, dbałości o zdrowie swoje i innych.
5. Rozwijanie wśród dzieci i młodzieży twórczego myślenia, wyobraźni, samodzielności.
Metody, sposoby i formy przeprowadzenia działań w ramach realizacji programu SzPZ:
- Metody oparte na słowie
- Współzawodnictwo zespołowe
- Praca w grupach
- Wykonanie plakatów, gazetek
- Burza mózgów
- Prezentacje
TREŚCI PROGAMOWE
CELE OPERACYJNE:
POSTAWY:
UCZEŃ:
- Kształtuje pozytywne cechy charakteru tj. systematyczność, samodyscyplina, odpowiedzialność
- Zna zasady współpracy w zespole
- Podejmuje działania, które przyczynią się do kształtowania zachowań prozdrowotnych, ustawicznych, służących zdrowiu
- Potrafi odmówić spożywania niezdrowych produktów i używek, które mają niekorzystny wpływ na zdrowie (zachowanie asertywne)
- Aktywnie uczestniczy w podejmowanych w ramach realizacji programu działaniach
WIADOMOŚCI:
- Podejmuje działania, które pogłębia jego wiedzę nt. dbałości o zdrowie swoje i innych(czasopisma, książki, Internet)
- Zna zasady pracy w grupie, zespole
- Wie czym jest zachowanie asertywne i potrafi odmówić niewłaściwych zachowań w stosunku do zdrowia
- Zna pojęcia, skróty i inną terminologię używaną w odniesieniu do zdrowia i dbałości o nie (promocja zdrowia, zachowania prozdrowotne, WHO, zdrowa dieta, żywność modyfikowana genetycznie, składniki odżywcze, choroby związane z niewłaściwą dietą itp.).
- Samodzielnie pogłębia wiedzę w/w zakresie poprzez realizację różnych zleconych przez nauczyciela działań
UMIEJĘTNOŚCI
- Zdobytą wiedzą dzieli się z kolegami i bliskimi osobami (rodzice, rodzeństwo itp.)
- Wie co i jak należy robić, aby zdrowie swoje i innych jak najdłużej zachować dobrym stanie
- Podejmuje różne formy aktywności, które wpłyną na poprawę stanu zdrowia
- Potrafi wymienić zachowania sprzyjające utrzymaniu zdrowia w dobrym stanie
- Samodzielnie i twórczo wykonuje stawiane przed nim zadania.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Edukacja zdrowotna jest obecnie nieodzownym elementem programów nauczania. Działania wspierające edukację zdrowotną i sprzyjające prozdrowotnemu stylowi życia oraz społeczność szkolna - dobre samopoczucie i właściwe relacje między uczniami, nauczycielami i rodzicami (atmosfera w szkole i jej otoczeniu) to mocne fundamenty dobrego zdrowia każdego człowieka. Działania podejmowanie w ramach SzPZ wymagają współpracy rodziców, społeczności lokalnej, nauczycieli i uczniów. Założeniem programu i wprowadzeniem w naszej placówce działań - głównie DNIA DOBREGO JEDZENIA jest uświadomienie młodzieży, że sami podejmują decyzje i wybory w sprawach swojego zdrowia i ponoszą za nie odpowiedzialność. Celem tych wszystkich działań będzie kształtowanie sprzyjającego zdrowiu stylu życia ludzi z naszego środowiska.
DZIAŁANIE GŁÓWNE: DZIEŃ DOBREGO JEDZENIA – polegać będzie na przygotowaniu przez uczniów gimnazjum (każdą z klas) zdrowych przekąsek w postaci np. warzyw, owoców, soków. Uczniowie naszej szkoły będą mieli możliwość kupienia za symboliczną złotówkę przygotowanych produktów i ich degustację. Działania te podejmowane będą raz w tygodniu. Poza tym uczniowie będą zobligowani o przygotowania tablicy, na której umieszczone zostaną ciekawostki z zakresu odżywiania, aktywności fizycznej, zdrowego stylu życia.
PROGRAM DZIAŁAŃ OBEJMOWAĆ BĘDZIE TREŚCI DOTYCZĄCE
üżywienia młodzieżyw szczególności:
- roli podstawowych składników odżywczych
- zasad zdrowego żywienia
- zaburzeń stanu odżywiania i chorób z tym związanych
- poznania piramidy żywienia
- rozkładu posiłków w ciągu dnia
üaktywności fizycznejw szczególności:
- znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia dzieci, młodzieży i dorosłych
- form aktywności dla w/w osób i całych rodzin
- roli ćwiczeń, sportu w przeciwdziałaniu uzależnieniom, niewłaściwym zachowaniom (np. przestępczość, agresja).
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Wprowadzenie w naszej szkole programu SzPZ umożliwi uczniom nabywanie nowych prozdrowotnych umiejętności, podniesie wiedzę nt. dbałości o zdrowie swoje i bliskich. Realizacja działań w ramach dnia dobrego jedzenia rozbudzi zainteresowania i potrzebę wprowadzenia korzystnych zmian w stosunku do zdrowia naszej społeczności. W działania zaangażowani zostaną rodzice, wychowawcy i społeczność lokalna.
Ważną rolę odgrywać będzie sposób przygotowania przez każdą z klas dnia dobrego jedzenia .Wykonanie zadań zaangażuje do działania wszystkie klasy gimnazjum. Dużą rolę odgrywać będzie dobór przez wychowawców i młodzież środków, metod i form. Podjęte działania będą wdrażały uczniów do samooceny własnych umiejętności, rozwiną zdolności twórcze, nauczą pracy w zespole.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Ideą i głównym celem podjętych w ramach realizacji programu SzPR działań jest rozwijanie umiejętności i zainteresowań uczniów, nauczycieli, rodziców i społeczności lokalnej stanem swojego zdrowia. Przewiduje się, że uczniowie i społeczność szkolna będą widzieli jakie działania należy podejmować, aby zdrowie każdego jak najdłużej zachować w dobrym stanie. Planuje się, że wiedza i zachowania prozdrowotne zmienią się, będą ustawicznie wdrażane w naszej placówce jak też domach rodzinnych uczniów. Rodzice i społeczność lokalna zaangażują się w podejmowane w szkole działania służące promocji zdrowia. W tym roku szkolnym głównym działaniem w ramach SzPZ będzie DZIEŃ DOBREGO JEDZENIA. Jeżeli ta forma realizacji SzPZ zostanie w naszej szkole dobrze przyjęta będzie kontynuowana w kolejnych latach (cykliczność) a dla lepszego efektu wykonania założeń programu SzPZ będą realizowane inne mniejsze lub większe działania.
Być może podjęte w ramach realizacji programu SzPZ działania przyczynią się do zmiany złych nawyków żywieniowych w wielu domach i poprawią komfort zdrowia a tym samym życia wielu rodzin w naszym środowisku.
SPOSÓB EWALUACJI
1. Obserwacja uczniów i społeczności szkolnej
2. Analiza działań
3. Prowadzenie rozmów z uczniami, wychowawcami, rodzicami i osobami ze środowiska lokalnego.